بهداشت روانی در تعطیلات نوروزی
نوروز آغازی دوباره است زمانی است برای تقسیم شادی ها، زمانی است برای رهاکردن زشتی های گذشته و بالاخره با الهام از طبیعت زمانی است برای تجدید قوای آینده است .
تعطیلات نوروزی برای خیلی از افراد فرصتی است برای رفع خستگی ناشی از فعالیتهایی که در طول سال انجام داده اند، برنامه ریزی برای جبران کاستیها و کمبودهای سال گذشته و برنامه ریزی برای فعالیتهای لذت بخش نظیر تدارک برای انجام دید و بازدید از اقوام و نزدیکان که در طول سال گذشته فرصتی برای این کار وجود نداشت و یا انجام مسافرت و غیره
ولی همیشه اینطوری نیست برعکس برای خیلی از افراد ایام نوروز ایامی هستند کسل کننده، تکراری و بیهوده که به غیر از اتلاف وقت هیچ استفاده دیگری ندارد، این طرز تلقی از ایام نوروز می تواند معلول عوامل زیرباشد:
۱- بعضی از افراد فکر می کنند برای لذت بردن از تعطیلات نوروز و به طور کلی همه چیزشان باید کامل و بی نقص و اصطلاحا روبراه باشد به عبارت دیگر افرادی که دچار مشکلات خاص هستند نمی توانند تعطیلات مطلوبی را پشت سربگذارند سوال اینجاست که آیا همه آنهایی که از زندگی لذت می برند تمامی وجود زندگی شان پر از شادی و نشاط است.
اگر به نکات بالا بیندیشید در می یابید که انتظار یک تعطیلات بی نقص و کامل یک تفکر غیر منطقی است که احساس شکست و در نهایت خستگی و نومیدی به همراه دارد یا باید بپذیریم علیرغم وجود کمبودها می توان از زندگی لذت برد و حتی آنهائیکه تصور می کنند در زندگی فاقد هرگونه مشکلات می باشند آنها نیز در زندگی دارای مشکلاتی هستند و علیرغم این مشکلات از زندگی لذت می برند.
۲- یکی از عواملی که ممکن است لذت تعطیلات نوروزی را از ما بگیرد مسائل مالی و هزینه های مربوط به عید نوروز می باشد لذا برخورد واقع بینانه با مسائل مالی عید نوروز به مقدار زیادی باعث رفع یا کاهش تنش های حاصله خواهد شد پس:
– مراقب و متوجه محدودیت های مالی خود باشید.
– متوجه باشید که هرگز همه خواسته های شما یکباره برآورده نمی گردد پس اولویت هایتان را مشخص کنید.
– در خرید هدایا تعادل و تناسب را برقرار کنید
– از سفرهای پرهزینه اجتناب کنید
۳- تعطیلات نوروزی مستلزم تغییر در الگوی خواب دانشجویان و دانش آموزان می باشد دانشجویان قبلا مجبور بودند بر اساس ضرورت کاری صبح سر ساعت معینی از خواب بیدار شده و سر ساعت معینی بخوابند ولی تعطیلات طولانی باعث بهم خوردن نظم شده که نتیجه آن خستگی، بی خوابی یا پرخوابی خواهد شد پس سعی بکنید حتی الامکان تغییرات مربوط به برنامه خواب در طول تعطیلات بیش از یکی دو ساعت نباشد.
– چند روز مانده به پایان تعطیلات سعی کنید الگوی خوابتان هماهنگ با الگوی خواب قبل از تعطیلات باشد.
۴- تعطیلات نوروزی باعث از هم گسستن روابط اجتماعی قبلی، هرچند به صورت موقتی می شود و ممکن است فرد یا افرادی در خانواده هم وجود نداشته باشند تا جایگزین آنها شوند و بنابر این احساس تنهایی از عوارض این گسستگی خواهد بود برای رفع این مشکل می توانید فعالیتهایی را جایگزین فعالیتهای قبلی بکنید و نمونه ای از فعالیتهای جایگزین عبارتند از:
– مطالعه مطالب مورد علاقه
– انجام فعالیتهای ورزشی
– انجام کاری مثبت برای افراد نیازمند
– انجام تماس با افرادی که مدت زمان زیادی از آنها خبر نداریم
– تدوین یک مقاله
– استفاده از برنامه های تلویزیون
۵- حضور طولانی در کنار برخی افراد که به واسطه تعطیلات گردهم جمع شده اند در برخی از موارد می تواند از دیگر عوامل استرس زا به شمار رود در این میان یکی از رایج ترین تعارضات، مواردی است که بین زوجین و فرزندان اتفاق می افتد.
اگر شما به عنوان فرزند خانواده معمولا دچار چنین مشکلات با والدین خود هستید پیش از شروع تعطیلات فهرستی از تمام مشکلات احتمالی تهیه کنید و آنچه را که تحت کنترل شما نیست مشخص نمائید به مثال زیر توجه کنید:
شما برای رفتن به یک مهمانی خانوادگی آماده می شوید مادرتان ازنوع لباس شما انتقاد می کند، انتقاد وی شما را آزار می دهد و موجب رنجشتان میشود واکنش شما در چنین شرایطی چیست؟
برای اینکه در چنین موقعیتهایی موثرترین واکنش را از خود نشان دهید به نکات زیر توجه فرمائید.
چنین موقعیتهایی را از قبل پیش بینی کنید، مسائل احتمالی را فهرست کنید.
زمانی را به گفتگو در مورد مسائل موردنظرتان اختصاص دهید توجه داشته باشید زمان این گفتگو بطور مثال در لحظه سال تولد و یا موقعیت های حساس دیگر نیست
سعی کنید در این گفتگو شیوه برنده – برنده در پیش بگیرید توجه داشته باشید که قرار نیست در این مذاکره برنده و یا بازنده وجود داشته باشد بایستی هردوی شما خوشحال و راضی باشید و به نتایج نسبتا دلخواه برسید.
برای رسیدن به چنین حالتی خواسته های خود و طرف مقابل را دقیقا مشخص سازید و به یک نقطه مشترک برسید.
واکنش خود را نسبت به پیشنهادها و انتقادات والدین کنترل کنید شما نمی توانید دیگران را کنترل کنید تنها می توانید واکنشهای خود را تحت کنترل داشته باشید مثلا در مواجهه با یک انتقاد می توانید بگوئید به نظر شما احترام می گذارم ولی ما هردو می دانیم در مورد این موضوع توافق نظر نداریم و در صورتی که قادرید با ظرافت عمل کنید از مادر یا پدرتان در مورد ویژگی های خاصی که دارد تمجید کنید مسایل کوچک را نادیده بگیرید با نادیده گرفتن و رد شدن از روی مسائل کم اهمیت وضعیت را تعادل بخشید.
به خانواده خود احترام بگذارید و آنها را همانگونه که هستند دوست بدارید و بپذیرید.
۶- یکی از عوامل تنش زا در طول عید نوروز، رفتارهای حاکی از چشم و هم چشمی و تشریفات زاید می باشد در این ارتباط ضمن احترام به آداب و سنن جامعه با توجه به موقعیت وامکانات خود برای خود زندگی کنید نه برای دیگران ساده زیستن را پیشه کنید زیرا که زیبایی در سادگی است.
۷- برنامه ریزی زیربنای موفقیت در هر امری و لذت بردن از آن می باشد لذا به منظور حداکثر بهره گیری از تعطیلات نوروزی با تنظیم یک برنامه دقیق و واقع بینانه که در آن همه علایق و نیازها، ضرورتها و کمبودها مدنظر قرار بگیرند می توانیم خاطرات خوشی را از این ایام میمون به حافظه ذهن خود بسپاریم.

بازدید: 0